Hamarosan költözik a Freeware blogom. Pontos időpontot még nem tudok, és mindenkit megnyugtatok, hogy semmiről nem fog lemaradni. Az oldal működését szeretném áttenni a https://tigrincs.hu címre, illetve azon belül is egy alcímre (feltehetőleg freeware.tigrincs.hu), itt minden korábbi írás megtalálható lesz. További infók itt >

Scribus 1.3.3.14

2010.05.06. 10:15

Régebben, a számítógépekkel való ismerkedésem kezdetén, ha bármit nyomtatni akartam, a szövegszerkesztőből tettem. Legyen az számlista a CD-tokokhoz, ismerőseim címjegyzéke, meghívó egy rendezvényre vagy netán valami hosszabb lélegzetű iskolai beadandó, a Word mindig kéznél volt, a szövegeket pedig addig formázgattam, amíg olyan nem lett, amilyennek akartam. Persze később rájöttem, hogy sokmindent máshogy célszerűbb csinálni, de azzal is szembesültem, hogy komolyabb szöveges dokumentumokat nem szövegszerkesztőben, hanem kiadványszerkesztőben praktikus összerakni, különösen ha az egy igényesebb, esetleg nyomdai felhasználásra kerülő dolog lesz. Megtanultam használni a QuarkXpresst és az Indesign-t, és abban a hitben éltem, hogy ebben a kategóriában úgysem lesz ingyenes megoldás. Pedig mégis van: a Scribus.

Korábban, amikor PDF-nyomtatásról volt szó, szóba került, hogy ismerek-e jó PDF-szerkesztőt. Bár ez a program nem kifejezetten PDF-szerkesztő, a vele létrehozott végtermék igényes, akár nyomdai felhasználásra is megfelelő PDF dokumentum lesz. Hogy mi a lényeges különbség egy szövegszerkesztő és egy kiadványszerkesztő közt? A szövegszerkesztő alapvetően kisebb szövegek szerkesztésére való, melyek számítógépes használatra készülnek, különösebb grafikai és tördelési bravúr nélkül, és belőle nyomatot nyomtatni is csak számítógépen érdemes. Nyomdai munkára csak az utóbbi alkalmas, leginkább azért mert színrebontás szövegszerkesztőkben nincs. De különleges tipográfiai trükköket, betűformázást sem találunk szövegszerkesztőkben.

Nehéz értékelnem a programot. Hasonló dilemmával állok szemben, mint mikor a Paint.Net-et értékeltem. Ahogyan a Photoshop, s a többi kereskedelmi képfeldolgozó program, úgy a fizetős tördelőprogamok nagyon komoly tudással rendelkeznek, ingyenes alternatívát nehéz találni. Mint mondtam, dolgoztam a két vezető tördelőprogrammal éveken át, és így rögtön szembesülök a Scribus esetlenségével, ügyetlen megoldásaival, ugyanakkor talán a fizetős és az ingyenes kategória között nincs akkora szakadék, mint a képfeldolgozók közt. Szándékosan nem sorolom fel, miket tud a Scribus, mert nagyon komoly tudású program, de azért itt-ott van még mit csiszolni rajta. Ajánlom azoknak, akiknek az OpenOffice dokumentum-szerkesztési tudása már kevés, és akár egy könyvet, vagy egy igényesebb brosúrát szeretnének összerakni: nem lesz egyszerű beletanulni, de mindenképpen megéri. Ajánlom azoknak a profiknak is, akik már tudják, miben rejlik a kiadványszerkesztés csínja-bínja, esetleg a Quark-jukat, vagy az Indesign-jukat szeretnék leváltani egy költséghatékony megoldásra, mert ha kompromisszumokkal is, de szinte mindent tud a Scribus is.

S végül egy kis személyes… Ahogy szinte mindenki, én is nyomtattam már ki magamnak számítógépen dokumentumokat. De megadatott az is, hogy saját szerkesztésű, tördelésű könyvem is jelent már meg, amit frissen, a nyomdából hoztunk el. Mindenkinek, akinek ilyenre van fogékonysága, kívánom, hogy egyszer tudja meg, milyen az, amikor a saját több hónapos munkádat tartod a kezedben, egy nyomdaszagú, frissen nyomott, kötött, szép könyv formájában. Leírhatatlan.

Ami a magyarítást illeti, nem vagyok vele teljesen megelégedve, s a program használhatóságán egy magyar helyesírásellenőrző is sokat dobna. Hibából, apróbb hiányosságokból, suta megoldásokból sajnos nagyon sok van: a program rengeteget markol, és itt-ott kevesebbet fog. Ennek ellenére drukkolok a fejlesztéséhez, mert nagyon komoly alkalmazásról van szó, amivel profi, nyomdai igényességű végterméket lehet létrehozni. Ráadásul a program a Linuxoktól kezdve a MacOS-ig és az OS/2-ig sok platformra létezik, elterjedését sem gátolja semmi. Épp ezért most kicsit engedékenyebb leszek, mint szoktam lenni.

Értékelés: Már-már tökéletes. Ajánlom.

A program honlapja: http://www.scribus.net/

Direkt letöltés: innen


 
szerintem: (4/5)
szerintetek: (5/5)

Szerző: Tigris

2 komment

 

Címkék: scribus

A bejegyzés trackback címe:

https://freeware.blog.hu/api/trackback/id/tr411978063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vállfás Gyuszi 2010.11.02. 16:08:06

Most látom csak ezt a posztot :) Nos, én belevágtam, de bevallom, a színkezelésnél elakadtam. Hiába telepítettem különböző színprofilokat, a Scribus egyiket sem tudja betölteni. Találkoztál ezzel a jelenséggel? Vagy tudsz rá valamilyen megoldást? Köszönettel. Gyuszi.

Tigris 2010.11.03. 09:52:50

Szia Gyuszi!
Amint látod, a blog átmenetileg pihen, ugyanis ez is, és a többi blogom és munkám költözik a tigrincs.hu címre. Ma zártam le a sima blogot, a következő a freeware lesz. Ezért tőled is, a többiektől is egy kis türelmet kérek. Nem kis munka, de ez nem panaszkodás, meg fogjátok látni, mennyivel több és praktikusabb lesz az új hely.
No, de hogy válaszoljak is a kérdésedre… Először is, melyik verziójú Scribust használod? A színprofilok a Windowsban nekem állandó fejfájást okoznak, pl. a monitorom hivatalos színprofilja eleve emészthetetlen a Photoshopnak. Szóval jól csináltad valószínűen, hogy több profillal próbálkoztál. Telepítek ma egy scribust, utánanézek a dolognak, addig is egy gyors link, hátha ez segít: www.scribus.net/faq/enablecolormanagement
süti beállítások módosítása